Imam
Hasan Al-Banna
Ku :
Abu Hilal
Majalah Bina Da’wah
Ieu tokoh
anu ngadegkeun ihwanul muslimin téh, dilahirkeun di kota Mahmudiyah, kaasup
wewengkon Propinsi Buhairoh, dina tahun 1906 M. Ramana, Ahmad Abdurrahman,
salah saurang diantara ulama harita nu kawilang produktip, karangan-karanganna
sumebar kamana-mana. Inyana punjul dina widang élmu hadis. Diantara karyana nu
kawéntar, Fathur Robbani [Silsilah kitab Ahmad bin Hanbal] disagigireun ti éta
anjeuna boga kaahlian ngajilis buku jeung ngoméan érloji. Pangpangna jam. Éta
sababna inyana meunang gelar Sa’ati (tukang ngoméan jam).
I
|
mam Hasan Al-Banna, nu dina umur 14 taun geus
tamat Al-Qur’an téh digedekeun ditengah-tengah kulawarga anu sholéh tur taat
kana agama. Ku kolotna disakolakeun ka madrasah Al-Rasyad. Satamatna
dituluykeun ka sakola tingkat menengah.
Dina
mangsa keur meujeuhna bélékéstréng inyana kawilang budak anu calakan, rapekan
tur gedé pisan karepna pikeun nyebarkeun da’wah nu leuwih jinek jeung cindek,
sistimatis sarta gampang katarima, malar hasilna leuwih nyugemakeun. Éta
sababna inyana jeung pada baturna nu sapamadegan di sakola ngadegkeun
pakumpulan da’wah jam’iyyatul Akhlakil Adabiyah. Teu kungsi lila ti harita
inyana ngadegkeun deui Jam’iyatul Man’il Muharramat (hiji gempungan pikeun negah
pagawéan-pagawéan haram)
Pikeun
leuwih neuleuman dina widang élmu kaluhuran budi, inyana ancrub dina tarékat
Hashafiyah, anu gedé pisan pangaruhna kana dirina. Ku kituna teu kudu anéh
upama inyana kakoncara ngabogaan sifat zuhud, tawadlu tur salawasna bajoang
tanpa pamrih.
Saréngséna
ti sakola tingkat menengahinyana neruskeun deui ka sakola Guru Darrul
Mu’allimin di Damanhur dina taun 1920. Tapi dina taun 1923 pindah ka Kairo,
sarta ngagagung di sakola Daul ‘Ulum , nu ngabogaan jasa gedé dina raraga ngabina
jeung ngatik para kader élmuwan muslim. Nya di dinya pisan anjeuna kaasah
uteukna kasipuh daya intelektualna, duméh
disagigireun remen ngariung jeung para ulama Al-Azhar téh, ogé anjeuna
teu pétot-pétot ngadatangan kapustakaan Salafiyah pikeun nambahan pangaweruhna
ngaliwatan buku.
Taun
1927, Imam Hasan Al-Banna ngaréngsékeun atikan formalna di Darul Ulum kalawan
hasil nu nyugemakeun. Teu kungsi lila ti harita di Benum jadi guru di sakola
Menengah di Kota Ismailiyyah nu aya di wewengkon terusan Suez. Sarta di ieu
kota Hasan Al-Banna jeung genepan baturna ngadegkeun Gempungan (Organisasi)
Al-Ikhwanul Muslimin, dina bulan Dzulqodah 1347H/Maret 1928 M.
Gerakan
da’wah Ikhwanul Muslimin ti anggalna kénéh geus kanyahoan bedana ti nu séjén;
mulang deui kana kaaslian Islam dumasar kana Al-Qur’an jeung Sunnah Rosulullah
SAW, bari usaha satékah polah pikeun ngajauhkeun diri tina pacengkadan nu sok
ngakibatkeun paburencayna alatan béda tina masalah furu jeung madzhab.
Inyana
leuwih nekenkeun ka para generasi ngora, sangkan bener-bener ngarti yen islam
teh lain ngan ukurnguruskeun ibadah mahloh. Tapi Islam mah leuwih lega
ambahanana (universal); Islam mah agama jeung nagara, ibadah jeung jihad, sarta
mangrupa sistimatis hukum nu sampurna pikeun ngatur sakabéh kahirupan ummat
manusa dina sagala widang kahirupan, atikan, sosial, ekonomi jeung pulitik.
Medalkeun Majalah jeung Buletin
Di
kota Ismailiyah, Imam Hasan Al-Banna mampuh ngadegkeun masjid jeung markas
tempat ngariungna para anggota Ikhwanul Muslimin. Saterusna ngadegkeun
paguronan luhur Islam Hira jeung Madrasah Ummahatul Muslimin. Ti harita mimiti
nyebarkeun da’wah ka pa sisian, desa jeung pakampungan nu aya disabudereun
Imailiyah.
Dina
taun 1932, Imam Hasan Al-Banna pindah ka kota Kairo, Ibukotana karajaan Mesir.
Sakaligus pindah jeung kantor pusatna Ikhwanul Muslimin ka éta kota.
Ku
sikep nu salawasna lemah asor, wijaksana tur teu weléh gedé hampura sarta
ditembongkeunna sifat tawadlu jeung zuhud, mangka teu anéh upama loba jalma
waktu harita nu ngarasa kataji ku Hasan Al-Banna ni jadi pigur Ikhwanul
Muslimin. Éta sababna dina waktu nu kawilang singket, Ikhwanul Muslimin geus
sumebar ka sakuliah Mesir.
Malah
da’wah na leuwih nyebar deui, inyana ngagunakeun mas media citak nu cara
medalkeun Majalah Ikhwanul Muslimin (nu medal saminggu sakali) majalah Nadzir
jeung rupa-rupa brosur sarta buletin. Tapi sok sanajan kitu, inyana teu kungsi
ninggalkeun jama’ah binaanana dina widang atikan formal, malah beunang
disebutkeun ku cara da’wah ieu pisan mampuh jadi panaratas jalan pikeun
ngahudangkeun deui pergerakan Islam disakuliah dunya.
Imam
Hasan Al-Banna ngabogaan cita-cita sangkan da’wahna sumebar, lain ngan ukur di
Mesir wungkul, tapi kudu mampuh ngahontal nagara-nagara séjénna. Pangpangna
nagara nu mayoritas rahayatna ummat Islam. Ku kituna anjeuna ngutus
murid-muridna ka nagara-nagara Islam pikeun ngabahas kaayaan jeung pasualan nu
disanghareupan ku masing-masing. Engken jadi bahan sawala di kantor pusatna.
Sarta kudu diteangan jalan kaluarna. Dimana geus aya hubungan sacara aqidah
kitu, saban nagara baris mampuh pikeun ngahudangkeun ruh jihadna masing-masing
demi nanjeurkeun Islam sacara Kaffah.
Nu
matak teu anéh upama dina taun opat puluhan, da’wah Ikhwanul Muslimin geus ngarambah nagara-nagara nu aya di Afrika
kaler, Yaman, India, Pakistan, Indonesia, Afganistan, Sudan, Somalia, Suriah,
Irak, jeung Palestina.
Nyingkahan Ikhtilaf
Diantara
para mujadid jeung tokoh Islam kiwari, Imam Hasan Al-Banna kaasup kana salah
saurang anu ati-ati pisan dina nyanghareupan Ikhtilaf ummat. Sabab keur inyana
mah nu diutamakeun téh kumaha carana sangkan ummat bisa ngahiji. Sabab lamun
tei kitu pamohalan ummat Islam boga kakuatan pikeun nyanghareupan musuh-musuh
Islam.
Da’wah
Al-Banna lahir nalika ummat islam katibanan musibah pacorok-corokna curuk jeung paburencay dina sagala widang,
boh di Mesir atawa di nagara Islam sejenna.
Dina
widang pulitik pangpangna sanggeus runtagna kahalifahan Utsmaniyah nya lahir
rupa-rupa “bendéra”. Geus teu aya deui papayung nu mampuh ngahijikeun ummat
Islam dina hiji beungkeutan khilafah. Tarékah pikeun ngahirupkeun deui
kahalifahan islam gagal total. Akibatna lahir sagala rupa nasionalisme nu silih
musuhan jeung papada batur sorangan. Saterusna lahir rupa-rupa partét-partéy
pulitik nu sapuk pikeun teu sapagos ngahiji. Pamustunganana bisa dijadikeun
alat pikeun kapentingan musuh-musuh islam dina raraga ngaburak-barik ummat
Islam.
Dina
wisang pola pikir, nya lahir propaganda “pembaratan” sarta uar pangajak sangkan
nuturkeun tapak lacak “Barat” dina sagala widang kahirupan (alus atawa goreng,
pait jeung amisna). Maranéhna miharep aya demokrasi liberal jeung kapitalisme
sakumaha ni diterapkeun di nagara-nagara barat. Di pihak sejenna muncul
jalma-jalma nu nyoarakeun sosialisme jeung komunisma, sok sanajan harita mah
masih kénéh loba nu susulumputan.
Disagigireun
ti éta ogé jalma-jalma nu uar umajak pikeun ‘Uzlah (ngasingkeun manéh), pikeun
ngajauhkeun diri tina pangaruh ajaran-ajaran barat nu matak ngagebruskeun kana
jungkrang kahinaan.
Dina
widang agama lahir sababaraha golongan; aya kelompok Al-Azhar sarta madzhabna
anu opat jeung pasalia pahamna para ulamana dina urusan ijtihad jeung taklid.
Aya kelompok Tasawuf anu rupa-rupa aliranana, beda-beda syehna tur loba para
panganutna nu sumebar di mana-mana. Aya golongan jama’ah-jama’ah Islam jeung
rupa-rupa ngarahna, Jami’ah Syari’ah, Jami’ah Ansharus Sunnah, Jami’ah
Syubbabul Muslimin, Jami’ah Syabba Sayidina Muhammad Saw jrrd.
Nalika
masih dikota Islamiyyah kénéh Hasan Al-Banna geus ngamimitian da’wahna dina
mangsa ummat Islam keur pasulangkrah paham tur paburencay; pangpangna antara
golongan Salafiyah jeung golongan Supiyah.
Nepika
pacorok-corok curukna téh kabawa ka masjid, nepika jalma-jalma nu sarolat ogé
paburencay jadi sababaraha golongan nu remen silih goréngkeun, silih siku jeung
silih hasudan. Akibatna maranéhna geus horéam mun kudu ngama’muman ka nu lain
golonganana, atawa sanggeuk lamun kudu sholat di masjid nu beda pahamna. Nu
pangparnana mah antara dua golongan téh geus wani silih kafirkeun, padahal
sarua palebah akidahna mah. Ngan mungkin beda dina qoidahna.
Dumasar
kana éta kanyataan. Hasan Al-Banna ngarobah taktik strategi da’wahna ku jalan
narékahan pikeun ngadeukeutan ummat di tempat-tempat séjénna; warung-warung
kopi, pasar-pasar jeung tempat-tempat umum lianna. Sok sanajan lamun ditilik
tina palebah kataatan mah mungkin baé maranéhna téh rada kurang, tapi dina
perkara séjénna mah masih keneh beresih tina pangaruh “virus” paburencay nu
harita keur meujeuhna mahabi dina lingkungan ummat Islam.
Dina
nyanghareupan rupa-rupa masalah éta, inyana ngagunakeun cara nu wijaksana,
nyaéta ngutamakeun pasualan nu kira-kira dianggap “prinsipil”, sarta nganteup
kana pasuala-pasualan nu patali jeung furu, salila teu matak ngaruksak akidah,
saperti pasualan nasionalisme, tawasul jeung tata cara ibadah, jrrd.
10 Wasiat Hasan Al-Banna
Diantara kawajiban para anggota Ikhwanul
Muslimin, nyaéta kudu apal tur ngalaksanakeun 10 wasiat, malar jadi bekel
dimana waé maranéhna aya. 10 wasiat tadi téh nyaéta :
1. Kudu
gura giru ngalaksanakeun sholat dimana geus manjing adzan. Sok sanajan dina
kaayaan kumaha baé ogé.
2. Kudu
leukeun maca al-Quran, lenyepan eusina, sarta salawasna dzikir ka Gusti Alloh.
Ulah ngahambur-hamburkeun waktu kalawan teu puguh juntrungna.
3. Kudu
daék diajar jeung salawasna ngalatih diri sangkan faseh basa Arab, sabab éta
téh mangrupa salah sahiji syiar Islam.
4. Ulah
sok ngalobakeun debat kusir dina perkara nu teu aya patalina jeung agama, sabab
perkara kitu téh teu matak jadi kahadéan.
5. Ulah
sok ngalobakeun teuing seuri, sabab haté nu deukeut ka Alloh téh nyaéta haté nu
salawasna tengtrem.
6. Ulah
sok ngalobakeun teuing heureuy. Ummat nu bener-bener disebut mujahid teu apal
kanu ngaranna kaulinan kajaba suhud.
7. Ulah
sok nyarita kaleuleuwihi, saba perkara kitu téh matak ngaganggu pangdéngé
batur.
8. Jauhan
kabiasaan ngumat simuat atawa ngaya-ngayakeun nu sabenerna mah teu aya, sarta
ulah sok nyaritakeun kagoréngan tapi caritakeun kahadéan.
9. Wawuhan
jalma séjén dimana waé anjeun panggih, sok sanajan manéhna haré-haré. Sabab
dasar da’wah urang mah silih asih tur silih wanohan.
10. Kawajiban
aranjeun leuwih loba batan waktu aranjeun. Ku sabab kitu kudu silih bantuan,
silih tulungan jeung nu lianna pikeun ngamangpa’atkeun waktu aranjeun. Sarta
dimana nyanghareupan masalah, buru-buru réngsékeun. Ulah diéngké-éngké.
Ngalawan Israél
Pasualan
nu keur disanghareupan ku rahayat Paléstina mangsa harita, jadi bahan perhatian
nu khusus pikeun Hasan Al-Banna. Ti tengahna kénéh anjeuna geus ngawanti-wanti
kana bahayana Yahudi. Ikhwanul Muslimin sorangan ti mimiti kajadian révolusi di
Paléstina dina taun 948, geus ngirimkeun anggota-anggotana, jadi sukarélawan nu
ditempatkeun di wewengkon belah wétan Mesir jeung wewengkon beulah kulon
Suriah. Sarta maranéhna ngabarogaan jasa nu kawilang gedéna pikeun kapentingan
Islam.
Dina
diri anggota Ikhwanul Muslimin sakumna geus tumuwuh kasadaran ngeunaan harkat
jeung kahormatan diri, moralitas
pribadi, sumanget jeung pangorbanan. Sarta harti nu leuwih jero ngeunaan
kamilitéran.
0 comments:
Post a Comment